در حالی که در برهه‌ای از زمان به دلیل اعمال تحریم‌ها برخی از بیماران پروانه‌ای جان خود را از دست دادند، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فرمولاسیون نوعی چسب‌ که به پوست بدن نمی‌چسبد، دست‌یافتند.


بیماری پروانه‌ای یا اپیدرمولیزیس بولوسا (EB) بیماری ارثی بافت‌های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی تاول‌های خون‌ریزی دهنده دردناک ایجاد می‌کند.


 شیوع این بیماری را یک در ۵۰ هزار است این بیماری واگیر ندارد، ولی شدت بیماری در مبتلایان پیشرونده و افزاینده است و حتی ممکن است به مرگ منتهی شود. این بیماری ناشی از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن است و درصد ابتلا به آن در تمامی مردان و زنان نژادهای گوناگون بشری برابر است.


درد مبتلایان به این بیماری با درد شدیدترین سوختگی‌ها برابر است.


پوست افراد مبتلا به بیماری EB، مانند بال پروانه ظریف و شکننده است و در نتیجه در این بیماری، پوست با کوچکترین خراشی لایه لایه شده و کنده می‌شود و تاول‌های زیاد از بارزترین علایم این بیماری به شمار می‌روند. احتمال ابتلا به سرطان پوست در مبتلایان به این بیماری بیش از سایرین است.


در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ ها امکان تامین پانسمان مپیلکس برای بیماران وجود نداشت و نبود پانسمان جایگزین مناسب در بازار سبب شد تعداد ۱۵ کودک مبتلا به EB جان خود را از دست دهند و این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده پانسمان‌های پیشرفته ترمیم زخم در ایران، پس اعمال تحریم‌ها به کشور ایران و کمبود پانسمان بیماران پروانه‌ای توانست به فرمولاسیون پانسمان مپیلکس سوئد منطبق با گایدلاین جهانی توصیه شده جهت پانسمان‌های ای بی دست یابد.


این شرکت در تلاش است تا این محصول را با هدف یاری رساندن و ارتقای سلامت این بیماران حساس و آسیب‌پذیر کشورمان در مقیاس نیمه‌صنعتی بومی‌سا زی کند.